Förvånande

Jag köpte som vanligt min YSL touche èclat, den bästa concealern och den alla använder. När jag sitter där med förpackningen så läser jag av en händelse innehållsförteckningen (brukar ofta göra det, men har aldrig gjort det på den här, för YSL är ett tillräckligt dyrt märke för att inte fylla sina produkter med dåliga ingredienser......trodde jag....
image417
image418

Ser ni vad jag ser?? Just det. Paraffinum Liquidum (Mineral Oil). Jag använder aldrig det i mina krämer för att det täpper till porerna och att det är ett utfyllnadsmaterial som gör krämerna billigare att producera. Så hur kan man använda det i en highlighter/concealer som ska täcka mörka ringar och finnar, om det täpper till porerna ytterligare??

Den här definitionen av mineral olja hittade jag på Health-report:

Mineral Oil
"Petroleum by-product that coats the skin like plastic, clogging the pores. Interferes with skin's ability to eliminate toxins, promoting acne and other disorders. Slows down skin function and cell development, resulting in premature aging. Used in many products (baby oil is 100% mineral oil!) Any mineral oil derivative can be contaminated with cancer causing PAH's (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons). Manufacturers use petrolatum because it is unbelievably cheap."
bulletMineral oil
bulletLiquidum paraffinum (also known as posh mineral oil!)
bulletParaffin oil
bulletParaffin wax
bulletPetrolatum

Måste man ha det för att produkten ska hålla så länge som möjligt och inte gå in i huden eller har det någon annan kosmetisk inverkan som är bra?? Eller är YSL bara snåla?? För visst är concealern tillräckligt dyr för att inte behöva innehålla mineraloljor??

Kommentera inlägget här :