Recension: Jan Marini



Efter ca 10 veckors användning av Jan Marini's huvård är jag redo att ge er ett utlåtande! :)

Mitt program har satts samman för att reducera min yttorrhet och eliminera milier (vita prickar på kinderna), jag är i grunden en torrare blandhy som är aningens reaktiv (blir lite rödflammig ibland), varför man ska vara noggrann med att välja rätt produkter efter hudtyp och "problem".

I mitt hudvårdsprogram finner ni:

- Bioglycolic Face Cleanser
- C'esta Serum
- Bioglycolic Eye Cream
- Transformation Face Cream
- Bioglycolic Bioclear

I huvudsak kommer jag att jämföra dessa med Exuviance's produkter (som jag tycker är fantastiska och som jag har använt i flera år) men jag kommer även förklara så utförligt jag kan så att ni som inte använder Exuviance förstår känslan.



Vi börjar med rengöringen:

Exuviance Purifying Cleansing Gel är en löddrande gel som blandas med vatten, doftar gott, rengör på djupet och ger en slät nyexfolierad hud. Jan Marini's Bioglycolic Cleanser ger också en slät exfolierad hud, men denna används på torr hy, tvättas av med en washcloth (så även på Exuviance's även om man bara kan skölja med vatten också) och ansiktet sköljs 10-15 gånger med ljummet vatten efter rengöring, vilket gör att den tar aningens längre tid. Den doftar inget speciellt och tyvärr ett stort minus för flaskan med en pump som läcker vid flygresor (har fått hälla upp i burkar och tagit med på resor för att inte halva innehållet ska försvinna i resväskan). De har försökt göra en återförslutningsbar snurrpump, men den fungerar verkligen inget vidare. Båda kan "svida" lite i ansiktet om man exempelvis har en finne eller öppna porer efter en lång varm dusch, vilket inte är farligt, det är bara syrorna som verkar (båda innehåller glykolsyra itillägg till andra verksamma syror). Jag upplever att båda rengöringarna verkligen gör sitt jobb, med en slät, felfri hud med nyfräsch lyster som resultat. Appliceras morgon och kväll när det gäller båda rengöringarna. Prismässigt hos salonger i Sverige skiljer de sig inte alls i pris, dvs 299:- Beställer man däremot från England är Exuviance's rengöring ca 60:- billigare. Härifrån.
Storleksmässigt ligger Exuviances rengöring på 200ml och Jan Marini's på 237ml, men jag upplever Exuviances som drygare. Efter 10 veckor (och lite spill i resväskan) har jag ca halva flaskan kvar av Jan Marini's rengöring.

I det här fallet kommer jag nog att gå tillbaka till rengöringen från Exuviance, dels för doften, den löddrande fräscha känslan och priset, i övrigt tycker jag att rengöringarna känns likadana.

Betyg: ♥♥♥♥+ (minus för flaskan)







Steg två i mitt hudvårdsprogram är serumet.

Exuviance Vespera Bionic Serum är det vanligaste och har funnits längst, men de har senaste året utökat med tre nya serum för mer "targeting" - collagen (utfyllnad av rynkor), anti-oxidant (förhindra fria radikaler) och Opti-Light (som har en uppljusande effekt på pigmentfkäckar och andra ojämheter i hudtonen).
Serumet har en flytande, genomskinlig, gelform med en praktisk pump (gillar pumpar - bra för dosering!), doftar fräscht och gott (alla Exuviance's produkter doftar gott och i min smak inte för starkt, utan bara fräscht). Detta serum används morgon och kväll efter rengöring och "fingertippas/klappas" försiktigt in i huden med fokus på området runt ögonen, runt munnen och pannan där ålderstecknen oftast syns eller börjar synas.
Jan Marini's Césta Serum är en helflytande variant (som vatten - nästan) i praktisk pumpflaska även här (som skakas innan användning) och doftar helt fantastiskt gott (som en nygjord fruktsallad med persika, passion och citrus!) Det var först och främst doften jag föll för när jag testade denna! MEN, jag fastnade även för den härliga finishen på huden som blev efter applicering - helt slät, inte det minsta kladdig och går in i huden direkt. Minus får den dock för att den var så "rinnig" - här gäller det att lägga produkten i handflatan och jobba in fort!

Jag gillar verkligen C'esta serumet och kommer att lyxa mig med detta av och till, men i det stora hela är dessa produkterna fasktiskt också rätt lika - båda slätar ut, återfuktar och ger en livfull lyster åt huden! Prismässigt, eftersom jag säger "lyxa", är detta ca 30% dyrare än Exuviance's serum, på svenska hudvårdsalonger kostar C'esta serumet ca 930:- och Vespera's 599:-. Från England kan du komma ner i priset rejält och betalar ca 680:- för C'esta och ca 410:- för Vespera. Storleksmässigt innehåller Jan Marini's 29,5 ml och Exuviance's 30ml - men även här upplever jag Exuviance som drygare. Min pumpflaska från Jan Marini är i princip tom nu efter 10 veckor (några pump kvar). En notis bör också tas till att jag inte är speciellt rynkig sedan tidigare, vilket då såklart resulterar i att mitt resultat/jämförelse mellan dessa två inte är lika markant som den kanske skulle ha varit hos någon som är 10 år äldre - det får jag återkomma om då ;).

Betyg: ♥♥♥♥ (minus för priset och att det inte är speciellt drygt)



När det kommer till krämer, skiljer sig de två märkena åt. Medan Exuviance satsar på dag & nattkräm, kör Jan Marini på samma för både dag och natt, men dock med två olika krämer vid varje tillfälle.
Från Exuviance har jag använt Essential Daily Defense Creme på dagen och beroende på årstid och hur huden har känts, har jag varierat mellan tre olika nattkrämer, Night Renewal Hydragel på sommaren när huden känns bra och inte torr - då denna innehåller mer syror och är därför mer aktiv och aningens mer uttorkande. Evening Restorative Complex är en fantastiskt härlig nattkräm, som en askungekräm! Man vaknar återfuktad och utslätad. Denna kan jag även använda som dagkräm när graderna faller och huden känns extra torr. Rejuvenating Complex varvar jag med av och till, då detta är en mer aktiv anti-rynk kräm än de övriga två. Som en kur kör jag en flaska då och då. Jag gillar alla dessa krämer, Essential Daily Defense Creme och Night Renewal Hydragel kan det pirra lite i huden av (nästan lite svidande känsla - då dessa innehåller mer syror) och det gillar jag - när man verkligen känner att hudvården verkar! Priserna på salong ligger på från 399:- upp till 580:- för 50 ml förutom Rejuvenating Complex som bara innehåller 30 ml och faktiskt är dyrast. Från England kan man beställa dem från ca 270:- upp till 410:-

Hos Jan Marini kör man ett 5-stegs program, då detta är steg 3 och 4. Först motverka "problemet" (exempelvis acne) och sen återfukta och nära huden. Bioglycolic Bioclear är en stark kräm som innehåller salicylsyra för att motverka orenheter som acne, milier osv. Detta gör att den är lite uttorkande och huden kan flaga lite i början och man ombeds vara försiktig med mängd och antal appliceringar i början. Jag lägger ett tunt lager morgon och kväll över hela ansiktet efter att jag applicerat serumet. Är man dessutom inte van vid medicinsk hudvård innehållande syror, kan man först se en försämring i huden pga att de är väldigt utrensande och det kan då ploppa upp finnar/pormaskar. Detta går bort inom 2-3 veckor. Denna produkt svider också lite i huden, men jag upplever inte alls att min relativt torra hy på kinderna har tagit skada av krämen alls! Detta kan bero på att jag avslutat varje applicering med Transformation Face Cream innehållande hyaluronsyra (plumping-effekt) och massor av fukt och näring. Och faktiskt vill jag påstå att dessa krämer verkar ihop! Började med Bioclear för att se om den gjorde resultat först (ca 3 veckor) men det var faktiskt först när jag började applicera dem tillsammans som jag började se resultat! Märkligt, men sant! 

Så hur har det gått med mina milier då? Och min yttorrhet? Mina milier har kanske minskat med 75% (vilket är klart godkänt och kanske försvinner de helt till slut?) och jag är inte alls lika torr längre, ansiktet känns yngre (säkert hyaluronsyran!) och jag ser en annan ton i huden. Med de här krämernas effekt är jag supernöjd i jämförelse mot Exuviance! Tyvärr är priset det dubbla på båda krämerna, såklart, och dessutom är innehållet rent ut sagt löjligt - 30ml per burk! Priset på salong för BioClear är 599:- och Transformation ca 920:-. Från England: 450:- för Bioclear och 620:- för Transformation.
Och så till doften, Bioclear luktar verkligen medicinskt och inte alls gott - medan Transformation luktar fruktigt, fräscht och jättegott!
Krämerna får också minus pga att de kommer i burkar utan tillhörande spatel istället för pumpflaska, vilket inte känns särskilt hygieniskt och doseringen blir svårare. Att de heller inte innehåller någon solskyddsfaktor ser jag som en nackdel eftersom man måste applicera det i tillägg (ytterligare en kostnad).

Summeringen: Transformation Cream kommer jag definitivt att köpa igen, men däremot kommer jag att byta ut Bioglycolic Bioclear mot Bioglycolic Cream (som är lite mindre verksam men i samma serie - eftersom jag fått en rejäl förbättring och bara vill underhålla, plus att den är den enda som innehåller 50ml/burk!) 30ml burkarna skulle jag uppskatta räcker ca 13-15 veckor om man applicerar 2 ggr om dagen.

Betyg: ♥♥♥♥♥ (Får en femma för att produkterna är så bra - trots minusen med burkar/storlekar/pris)




Slutligen kommer ögonkrämerna!

Exuviance Hydrating Eye Complex ger fukt och lugnar ner svullna ögon, dämpar mörka ringar och suddar ut trötthetstecken (vilket egentligen gäller för båda krämerna), men här är Jan Marini's Bioglycolic Eye Cream mer effektiv mot kråksparkarna och ger ett slätare utseende över tid. Den är helt enkelt lite starkare och man får avgöra i vilken period i livet man befinner sig och hur starkt rynkreducerande en produkt ska vara. Har man inga rynkor är det bortkastade pengar att lägga dem på rynkpreparat, men däremot kan man alltid jobba förebyggande med krämer som förebygger uppkomsten av rynkor och motverkar fria radikaler. Är man under 25 ska man inte använda något annat än fukt, fukt och fukt och Jan Marini's produkter rekommenderas från 25 år, däremot Exuviance kan även användas av yngre hy. Bioglycolic Eye Cream lämpar sig bäst för åldern 25-30.
Priset för Exuviance's ögonkräm ligger på 399:- på salong(England 305:-) och Jan Marini's på ca 500:- (380:- från England). Förpackningarna skiljer sig inte nämnvärt åt, 1 gram mer i Exuviance's tub (15 respektive 14g).

Ögonkrämer räcker generellt sett i evighet och jag har inte ens tagit en tredjedel av burken!  Den här kommer bli min "nya" ögonkräm.

Betyg: ♥♥♥♥ (minus för burken utan spatel)

Kommentarer :

#1: JETS

Tackar för bra inlägg. :)

skriven
#2: Lina

Hej!

Jättebra inlägg om produkterna. Jag har ganska stora på näsan och intill (enligt mig själv). Vilka produkter hade du rekommenderat för mig?



MVH Lina

skriven
#3: Lina

Hej igen!!



Jag menade stora "porer".

skriven
#4: EMMA

Tack för bra information :) Jag ska själv gå över från Dermalogica till Jan Marini och ska på konsultation på Ellipse Klinikken så fort mina produkter tar slut, vilket är ganska snart. Gick du till Ellipse Klinikken på konsultation för sammansättning av produkter?

skriven
#5: karin

Superbra inlägg verkligen. Jag ska definitivt testa Jan Marini när jag är några år äldre. Är bara 21 nu och det känns som att jag behöver det mer när jag är 25.



Jag tänkte på en grej, var du på konsultation? Var och vem träffade du isåfall? Skulle vara jättekul att höra om stället, bemötandet och liknande!

skriven
#6: Mimmi

Hej!



Vilken engelsk hemsida kan jag köpa Jan Marini?



Tips till er andra;



På skincity.se har jag gjort en hudanalys genom internert med hudexperten Annica! Jätte smidigt och väldigt proffsigt! Fördel med den shoppen är att det är fri frakt!

skriven
#7: Alexandra Be

Toppen inlägg!!! Har använt Exuivance tidigare, nu är jag inne på Cliniqe ett tag men funderar på att byta tillbaka igen men ska garanterat ta en titt på Jan Marini :)

skriven
#8: Veronica

JETS: Tack! :) Kul att du gillade det!



Lina: Storleken på porer går tyvärr inte att göra så mycket åt, men däremot om de är svarta/mörka rekommenderar jag en exfolierande rengöring - både Jan Marini's Bioglycolic och Exuviance's purifying cleansing gel dagligen. Sen är exfolierande masker viktigt, 2 ggr i veckan och har du inte känslig hy kan du t.o.m använda en mild scrub med små korn på problemområdet 1-2 ggr extra i veckan. Det bör göra så att dina porer syns mindre, sen är det jättesvårt att helt få bort det mörka (det blir så när talg som inte är flytande i poren oxiderar, och talg produceras ju hela tiden. Hur mycket och hur "fast" kan bero på gener, hormoner, kost, stress, jobb (ja, faktiskt - jobbar man på ett lager eller på fabrik är man såklart mer utsatt för att skit ska komma in i porerna utifrån) osv.) Ett annat tips är att använda en primer under din foundation för att göra dem mindre synliga när du bär smink.



Hoppas du fick lite tips! :) Kram!



Emma: Ja, jag fick en liten introduktion (tips på produkter som skulle passa mig osv.) i samband med en annan behandling - men ingen full konsultation. Jag har relativt bra koll själv på vad jag har för typ av hud och vilka produkter jag bör använda, men självklart var det enklare att välja riktning efter tipsen jag fick! :) Jag rekommenderar dig verkligen att gå! :) Och jämfört med Dermalogica kommer du absolut att märka skillnad!! :) Hade det för många år sen, Decléor också, innan jag började med Exuviance. Kram!



Karin: Jag har inte varit på en full konsultation utan fått tips i samband med en annan behandling - men jag rekommenderar att man går på en om man känner sig osäker på vilka produkter man ska välja. Alltid skönt att få ett ihopsatt program! :)

Vill du få en konsultation på nätet finns det på skincity.se, i Oslo på Ellipseklinikken och i Sverige/nära dig föreslår jag att du googlar på närmsta återförsäljare :) Kram!



Mimmi: Jag köpte mina produkter på effortlessskin.com Snabba leveranser, fraktfritt över £150 och de har ofta ihopsatta "paket" man kan köpa till lite reducerade priser. Spana in! De säljer även Exuviance. Skincity är bra! Och dessutom kör de den 5:e Jan Marini produkten på köpet! :) Kram!



Alexandra Be: Kul! :) Ja det är något med de där syrorna i Exuviance som jag bara älskar! :) Mixa upp med Jan Marini där du behöver en extra "push"! :) Kram!

skriven
#9: Lina

Hej!

Tack så mkt för tipsen :)

skriven
#10: Lina

Hej!

Eftersom jag tycker att det är en djungel att hitta rätt och veta vilka exuviance-produkter som skule passa mig, har du möjlighet att sätta ihop en lista med produkter för just min typ av hudproblem?



Tack på förhand!!

skriven
#11: Matilda

Jättebra inlägg verkligen. Jag har också problem med milier, kan bero delvis på att jag använt mig utav Kanebos produkter och delvis genetiskt. Men detta är jag jättesugen på att testa även om mina milier minskat lite efter att jag flyttat till Kalifornien.

skriven
#12: Veronica

Lina: har du torr, bland eller fet hy? Känslig? Hur gammal? :)

skriven
#13: Lina

Jag har normal på kinderna och fet hy näsa, panna, haka! Ingen torr hy nånstans!

skriven
#14: Maria

Hej Veronica,

Står inför inköp av en ny hudvårdsserie, och försöker välja mellan Exuviance och Jan Marini...tack för mycket bra inlägg! För tillfället lytar det åt Exuviance som verkar vara bra och lite mer naturlig :)

skriven

Kommentera inlägget här :