Hemma igen!

Nu har jag kommit hem från min semester i Italien! :) Som för övrigt varit helt underbar! Vi började med att flyga till Rom,(bodde där i 4 nätter) där vi tittade på alla "måste"-saker såsom Colosseum, spanska trappan, Fontana di Trevi, Vatikanstaten och allt annat värt att se. Vid spanska trappan låg alla lyxbutiker, jag var inne i dem alla! :) Chanel, Gucci, Louis Vuitton (där jag gjorde mitt väskköp), YSL, Hermès, Fendi, Dolce & Gabbana, Prada, ja you name it! :)  Det blev en hel del shopping av andra saker också, A var supertrött på att gå i butiker till slut. Hihi. Lite besviken blev jag på maten i Rom, men bäst mat får man i ett mysigt gammalt område som kallas Trastevere, där de flesta bra restauranger ligger. Mycket vin blev det och jag testade även på Bellini som är en blandning av mousserande vitt vin och persikopuré. Gott men inte i mängder kan jag säga! :) Efter Rom bar det av mot Perugia, där A bodde när han studerade. Vi var och kikade på hans residens (jättefint med olivträd i trädgården och mysiga bersåer), strosade runt på gatorna, drack drinkar och åt på en riktig umbrisk restaurang (Perugia ligger i området Umbrien) med riktigt god mat, tyvärr med lysrörsbelysning, nästintill iaf.  Efter Perugia bar det av mot Toscana, Florens, Bologna innan vi slutligen hamnade i Venedig där vi bodde på San Marco. Vi hade ett riktigt fint hotellrum (med tv i badrummet, hihi) och i Venedig hittade vi en riktigt bra restaurang redan första kvällen, som vi åt på 2 dagar i rad. Det roliga var att servitören kom med en extra stol att ställa min Louis Vuitton -väska på ! :) Gulligt. Vi åkte naturligtvis Gondol (som visserligen är jordens överpris, 80 Euro för en halvtimme) men det är en upplevelse man måste göra när man är i Venedig. Det var supervarmt alla dagar och man svettades kopiösa mängder! Äckligt jag vet, men det gjorde ju alla. Tyvärr är Italien ett väldigt dyrt land att semestra i, iaf på turistorterna. En pasta carbonara kostar mellan 8-12 Euro och en kötträtt från ca 18 Euro, dock är priset på husets vin väldigt billigt, ca 10 Euro för en flaska/karaff.

Slutligen kan man säga att det var en riktigt lyckad semester även om det kostade skjortan! :)

Kommentera inlägget här :