How to do: A Coffee Scrub

När jag var i Egypten provade jag att göra en coffee scrub. På det spa jag var på använde de bara naturliga ingredienser och produkter som de tillverkar själva, alltså inget som ens fanns till försäljning, utan bara gamla huskurer! Mysigt och riktigt bra! Jag har exempelvis aldrig någonsin varit på en sådan bra ansiktsbehandling i hela mitt liv! Min hy såg helt fantastisk ut! För att återgå till scruben så fick jag med mig receptet hem,och det tänkte jag dela med mig av! :) Den här scruben gör dig superlen, gyllene och avslappnad men samtidigt uppiggad! 



De här ingredienserna behövs:

♦ Kaffe, helt något starkt mörkrostat, hela bönor.
♦ Grovt havssalt
♦ Massageolja, jag har valt en som inte innehåller mineraloljor, då de täpper till porerna, och det är inte effekten vi vill ha.
♦ Färska apelsiner



Mal bönorna grovt! Det bästa sättet är att krossa dem i en mortel, men tyvärr hade jag bara en mixer och det fungerar bra det också! Och har man varken mixer eller mortel, kan man hacka bönorna med en kniv.



Blanda i havssaltet.



Lägg upp det i en behändig skål som är lätt att ta med till badrummet.



Skär apelsinerna i halvor.



Ta med alltihop in till badrummet.

Ta först en varm dusch.

Ta lite olja i handen och börja nedifrån och arbeta dig uppåt. Smörj in ett mindre ställe åt gången, exempelvis smalbenet och vaden. Ta en hand med kaffe och scruba in med cirklande rörelser. Scruba länge och ganska hårt. Fortsätt tills hela kroppen är full med kaffe. Låt scruben verka i ca 5-10 minuter. Skölj inte av! Ta sedan apelsinhalvorna och skölj dem i varmt vatten. Scruba med apelsinhalvorna i cirklande rörelser över kaffet och kläm ut lite apelsinjuice medan du scrubar. Apelsinen hjälper kaffet att lösa upp sig och rengör på djupet samt verkar fuktgivande. Skölj av apelsinhalvorna i varmt vatten då och då. Fortsätt tills du har gjort proceduren över hela kroppen. Sen är det bara att skölja av hela kroppen i varmt vatten. OBS! Använd ingen duschcreme eller liknande efteråt, ej heller någon bodylotion.

Man blir fantastiskt len, återfuktad och får en fin glow i huden. Kaffet hjälper till att minska vattenansamlingar i kroppen och sägs även ha en positiv inverkan på celluliter.

Kommentarer :

#1: Anonym

Älskar Älskar din blogg! :D den är bäst!

skriven
#2: Veronica

Tack så hemskt mycket! Du anar inte vad glad jag blir! :D

skriven
#3: SHOEBOX

Vilket bra tips! Men nu måste jag ju skaffa kaffebönor, jag som inte ens dricker kafe P

skriven
#4: Solli

Tusen tack för detta tips! Behövs verkligen i dessa tider när det är så kallt ute och huden blir så torr! Detta ska jag absolut prova! Får inhandla kaffebönor o mineraolja till helgen :o)



Kram!

skriven

Kommentera inlägget här :