Rödvin utan huvudvärk??

Japp, nu är det möjligt! :) Jag är en person som lätt får ont och blir tung i huvudet dagen efter jag druckit rödvin, även om det bara är ett par glas. Lätt rödflammig blir jag om kinderna och bröstet också. Detta vinet ska tydligen varken ge huvudvärk eller flammighet. Så hur?? Jo, det innehåller väldigt låga halter av garvsyra och histamin, som vanligtvis framkallar dessa negativa effekter. Så vad är garvsyra och histamin då? Jo...

Garvsyra/Tanniner
Strävhet eller garvsyra. Vinets konserveringsmedel. Kommer från druvskalen och/eller fatlagringen, och finns i princip bara i röda viner eftersom skalen är med länge vid vinifieringen. Tanninerna lakas ur och även tanninerna från träet i faten. Kan ge upphov till migrän till exempel. 

Biogena aminer - histaminer

Kan ge allergiska reaktioner i form av migrän, utslag och sjunkande blodtryck.


Histaminer
Förekommer mest i viner och reaktionerna kan bli kraftiga eftersom alkoholen har en förstärkande verkan. För en del kan ett glas vin vara tillräckligt för att sätts i gång ett migränanfall.

Men histaminer är inte lika vanliga i vin som förr, och det beror på en överlag förbättrad hygien vid vinproduktionen.



Genom att minska mängden av dessa, kan man alltså minska "dagen efter"-symptomen.  Bra, tänkte jag. Beställde (beställningsvara) 2 flaskor Ken Creek för 84:- flaskan, så ikväll ska det testas! :)



Källa: Systembolaget

Kommentarer :

#1: Sweet life style

tack för din kommentar!

skriven
#2: Solli

intressant! Hade ingen aning om det! kanske därför jag inte gillar vin? Hrmm.... Hoppas det funkade med Ken Creek! Kram!

skriven

Kommentera inlägget här :