Rengöring Av Sminkpenslar

Häromdagen rengjorde jag mina penslar, vilket jag brukar göra ca en gång i veckan eller iaf minst varannan vecka. Lite beroende på vilken typ av pensel det är. Mina concealerpenslar brukar jag rengöra oftare än en gång i veckan pga bakterier som uppkommer om man exempelvis sminkar över finnar. Mina ögonskuggsborstar rengör jag efter nästan varje användning (mestadels för att jag använder olika färger). Mina puderborstar tvättar jag ca varannan vecka eftersom jag bara använder dem på mig själv och puder kommer överst och inte närmast huden. Jag använder I.d Bare Escentuals som bas och eftersom det är helt naturliga mineraler som inte har något bäst före-datum så går det bra att vänta lite längre mellan rengöringarna (max 4 veckor!) men jag rengör ändå oftare för att undvika oren hy och svarta porer. Har du oren hy och inte rengör dina penslar särskilt ofta kan felet ligga där. En massa "gegga" kommer ur dem varje gång!

För att lägga foundation använder jag min kabuki-borste som jag rengör en gång i veckan. Har man däremot flytande foundation och använder svamp rekommenderar jag att du byter svamp efter varje gång. Absolut minst en gång i veckan om du sköljer ur den efter varje användning.

Jag tvättar mina penslar gjorda av riktigt hår med ett milt schampo och mina syntetiska borstar med diskmedel (concealerborstar brukar ofta vara syntetiska pga att de täcker bättre än de av riktigt hår).

Tänk på att låta penslarna torka plant på en handduk. Detta för att håret limmats fast i borstarna och det kan släppa när man tvättat dem och låter de torka lutande så att vattnet ska "droppa" av. Jag brukar göra det på kvällen och låta dem torka över natten.

Kommentarer :

#1: Miss Agda

Tack för grundläggande tips! Jag använder mestadels bara ID Bare Minerals o har haft som mål att tvätta penslarna med schampo 1 gång i veckan, men det blir nog inte riktigt så ofta i verkligheten ändå...

skriven
#2: Solli

jag rengör oxå mina borstar! varannan vecka :o)

kram!

skriven
#3: Jenny

Måste oxå ta någon dag nu & rengöra mina,bra blogg du har föresten! :)

skriven
#4: olle

nu är mina rena!

skriven

Kommentera inlägget här :