Läsarfråga!

Hej!

Måste bara säga att jag älskar din blogg! Kan du inte beskriva hur du lägger party-mejken?? Såg helt fantastiskt snyggt ut på bilden från i lördags. Och en önskan vore om du kunde säga vilka produkter du har i ditt hår och hur du sköter det. Så snyggt och fräscht! Ha det bäst.

/Jessica




Hej Jessica!

Tack så jättemycket! :) Självklart ska jag göra en how-to på min sotiga party-make! Det kommer snart! :)

Angående håret är jag väldigt noga och tyvärr finns inga genvägar utan rutiner, bra produkter och skonsam styling är A och O. Det här är mina rutiner och tips för att komma en bra bit på vägen:

- Jag tvättar bara håret en gång i veckan, no mercy. Visst kan det vara svårt att låta bli att tvätta det i början, men håret vänjer sig och producerar inte så mycket fett som tidigare. Det man vinner på att inte tvätta det så ofta är att tvätt sliter på håret, och vid varje tvätt kommer föning vilket också sliter på håret. Just nu använder jag mig av Bed Head Tigi Superstar, men brukar variera mig lite när det kommer till shampo och balsam. Men när jag köper shampo och balsam är mina kriterier:
♦ Frisörprodukter - alltid. Vanliga shampon tvättar håret för rent då de innehåller alldeles för mycket tvål och det rubbar fettproduktionen i hårbottnen
♦ Sulfatfria shampon för att  hårfärgen ska hålla så länge som möjligt.

Jag brukar shamponera ca 2 gånger (eller tills hela håret löddrar, och det gör det aldrig första gången om man bara tvättar en gång i veckan) och sen balsamerar jag innan jag avslutar med hårinpackning. Jag använder Revlon's färgbomber som hårinpackning, de friskar upp färgen på håret (det ser nästan nyfärgat/tonat ut efteråt)samtidigt som den vårdar på djupet. Hårinpackningen gör jag alltså varje gång jag tvättar håret.
 

Till vänster ser ni färgbomberna i färgerna marron och copper gold, och til höger shampo och balsam.

- Mellan shamponeringarna använder jag mig av torrshampo från Kisby (finns på Åhléns bl.a) för att fräscha upp och ge volym. Torrshamp använder jag bara i hårbotten när håret börjar bli lite tungt och se lite fett ut. Det här torrshampot är grymt, men var noga med att borsta igenom håret ordentligt om du som mig är mörkhårig, annars syns det vita pulvret vilket inte är så snyggt... ;)



Innan jag blåser håret sprayar jag i en färgbevarande produkt och kramar in lite serum i topparna som oftast brukar bli lite torra.


Den röda flaskan är den färgbevarande sprayen: L'anza Magic Bullet. Längst ut till höger är serumet Silk Serum, också från L'anza.

- Jag blåser håret halvtorrt och sen kammar jag igenom håret för första gånget och formar det med en rundborste, allt för att inte kamma av hårstråna som blir extra känsliga när de är våta.

- Oftast använder jag plattång för att forma lockar eller göra det rakt. Plattången jag använder kommer från GAMA och är helt keramisk.

- Innan jag plattar eller lockar sprayar jag i en värmeskyddande spray, L'anza Spray Gel som innehåller lite stadga för att hålla håret på plats. Den skyddar även mot att håret ska bli frissigt om det regnar ute.


Till vänster ser ni den värmeskyddande sprayen och till höger hårsprayen.

- När det kommer till avslutande spray brukar jag passa mig för att köpa torra sprayer, det får gärna vara stadga i dem, men måste också innehålla en viss glansgivande faktor för att håret ska se friskt och fräscht ut. Stela hår som ser torra ut är en mardröm. Som ni ser kommer inte min hårspray från frisören utan är ett helt vanligt från Kicks, men om man ska spara in på något så kan man göra det på hårsprayen.

- Jag sover alltid med fläta för att det sliter minst på håret.

- Är håret tovigt har jag alltid i lite serum innan jag försöker reda ut tovan.

- Jag klipper mig var tredje/fjärde månad - inte så ofta men det beror på hårkvalitet, sköter man det bra behöver man inte klippa sig så ofta - enkelt.

- Var noga med att få i dig rätt kost med mycket vitaminer - om inte, använd kosttillskott som Mivitotal.

På fredag ska jag prova på behandlingen Brazilian Blowout som ska göra håret ännu glansigare och starkare, så det ska bli spännande att se resultatet. Ni ska få se före och efter bilder.


Hoppas du fick svar på dina funderingar och har du eller ni fler frågor - shoot! :)

Kram!

Kommentarer :

#1: Emma

Vad duktig du är! Det gäller verkligen att ta hand om manen! Själv duschar jag håret alldeles för ofta, borstar och sliter i det när det är blött osv.. Vad spännande med brasilian blowout, ska bli kul att höra vad du tycker om det :-)

skriven

Kommentera inlägget här :