Läsarfråga!

Hej!
Jag har blivit jätteinspirerad av ditt tränings- och kostinlägg, laddat hem NTC och kör för fullt, men så är jag nyfiken på dina intervallpass! Hur gör du, hur länge kör du och kan du ge ett tips på hur ett helt pass kan se ut? :)
Tack på förhand!
/Emilie

Hej Emilie! :)
Självklart! Kul att du gillade inlägget! :)
Körde faktiskt ett intervallpass idag som jag kan dela med mig av!

Börja med att gå på 6 km/h i 5 minuter.
Öka upp till 12 km/h i 4 minuter.
Gå tillbaka till gång (6 km/h) i 2 minuter. Se till att du blir ordentligt återhämtad mellan intervallerna, annars ökar du bara på tiden emellan, till kanske 3 minuter.
Spring på 12,5 km/h i 4 minuter. Jag ökar på 0,5 km/h för varje intervall.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 13 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 13,5 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 14 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 14,5 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 15 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Spring på 15,5 km/h i 4 minuter.
Gå på 6 km/h i 2 minuter.
Avsluta med löpning på 12 km/h i 7 minuter.

Grattis! En timme har passerat, 1,1 mil har också passerat och du har bränt halva dagsintaget! :)

Vill man göra det enklare springer man på ett lugnare tempo, färre intervaller, kortare intervaller eller längre vila, men du ska vara så trött att du måste pusha dig själv till max för att orka sista intervallen. Kom ihåg att 25 minuter med intervaller också är effektivt och man måste inte köra en hel timme för att se resultat, huvudsaken är att du är riktigt sliten när du går av löpbandet.
Vill man öka på rekommenderar jag att istället för att öka på längden på intervallerna att öka lutningen och exempelvis springa i 2% (eller mer) uppförsbacke och samtidigt hålla ett högt tempo utan stegrande intervaller, exempelvis köra 14-15km/h alla intervaller rakt igenom.

Om jag orkar avslutar jag med 6 minuters styrkeövningar:
2 minuter planka i sträck på raka armar, första minuten vanligt och andra minuten med benlyft, 30 sekunder på varje ben.
V-ups (från NTC) i 1 minut.
Russian twist i 1 minut.
Bicycles i 1 minut.
Liggande rumplyft i 1 minut.
Ingen vila mellan övningarna! ;)

Hoppas det ger dig inspiration och tips till att sätta igång med din intervallträning! Det är det mest effektiva sättet att få en hög förbränning och en superbra kondition! :)

Lycka till!
Kram, Veronica

Jessica Alba agerar inspiration för mig - killer body to say the least utan att vara föör muskulös. Lean är ledordet.

Kommentarer :

#1: Karin

Låter som ett riktigt kul pass! :)

skriven
#2: Lisa

skönt med träning :)



Dröjer ett tag innan jag är nöjd med min kropp, hehe! Hårdträning som gäller sen..

skriven
#3: EMMA

Det var inga dåliga intervaller. Då kör du hårdare/längre intervaller än vad min Hubby, som är fd elitskidåkare, gjorde under sina år som elitåkare :) Hur många gånger i veckan kör du det?

skriven
#4: Veronica

Emma: ja de är jättehårda, är fd elitfotbollsspelare så jag är van med hårda intervaller sen tidigare och sen är jag stönig som busen, ger mig inte i första taget ;) kör oftast en gång i veckan, ibland två. Och det ska tilläggas att jag övat ett tag, i början körde jag på 9-10 km/h men det är lättare att stegra än att köra hårt från början, iaf rent psykologiskt ;)

skriven

Kommentera inlägget här :