Läsarfråga!

Jag följer din blogg dagligen och jag ÄLSKAR den.
Jag har en personlig fråga till dig, det ser ut som att du gått ner ganska mycket i vikt. Du kanske vill dela med dig om du följer något tränings schema? Hoppas det var okej att jag frågade :)
Kram

/Mari



Tack snälla! :) Är alltid lika roligt att höra att ni gillar det jag skriver/tipsar/buar om ;)

Självklart är det okej att du frågar! :) Jag har inga som helst problem med att dela med mig av mitt "recept" ;) Även om jag ändå vill poängtera att jag har nog blivit mer "fit & tight" än vad vågen har ändrat siffror, men det struntar jag i - huvudsaken för mig är att må bra och att göra det bästa av just MIG! :)

Jag har inte följt någon mirakelkur/dietprogram eller liknande (gillar egentligen inte ens ordet banta!) utan kör på det hederliga "det finns inga genvägar!" och vet ni - det gör det faktiskt inte. Allt handlar om hur mycket du TRÄNAR och hur mycket du ÄTER.

Jag har alltid tränat mycket (nästan elitnivå, tills jag var 20 och medelmåttigt till 25) men tyvärr har det blivit väldigt sporadiskt de senaste 2 åren. Mycket på grund av den livsstil jag lever, både i jobbet (resliv) och privat (mycket bjudningar/utekvällar etc.).

Eftersom jag reser hela veckorna är jag förvisad till utemat 2 ggr om dagen (hotellfrukost går alltid att kombinera bra, däremot lunch och middag är en utmaning), vilket jag inte KAN ändra på, det enda val jag har är om jag väljer nyttigare eller onyttigare. Varpå jag alltid väljer det nyttigare alternativet numera. Ett exempel kan vara (om vi nu inte är extrema och väljer McDonald's burgare...) att välja mellan lax, kokt potatis & citronsås eller oxfilé/fläskfilé, rödvinssås & klyftpotatis - mitt val faller då på laxen, dels pga alla nyttigheter i lax, Omega-3 osv., men även för att det totalt sett innehåller MINST kalorier (vilket är det som räknas at the end of the day om man vill gå ner i vikt). Och vad man också ska komma ihåg är att restaurangportioner oftast är väl tilltagna så att även hungriga män ;) ska bli mätta, så man behöver inte äta upp allt!

Till lunch blir det oftast en baguette (i brödlandet Norge finns typ inte "Dagens" utan matpakke är det som gäller - och i matpakken är det smörgås, smörgås och åter smörgås, vilket gör att om man ska köpa lunch, finns det ju i princip bara smörgås att köpa också - för det är det som säljs). I det fallet försöker jag alltid att åtminstone välja en grov baguette med ost & skinka, rostbiff (ingen potatissallad), ägg & tomat eller räkor (ingen räkröra!).

Men då återstår frågan, hur många kalorier ska man äta på en dag? Och hur många kalorier innehåller en baguette på 7Eleven eller Wayne's? Till min hjälp har jag en app som har koll på de flesta näringsinnehåll från märken & kedjor. Man söker efter det man ätit, skriver in mängd och vips så har du ditt totala kaloriintag framför dig! Du knappar även in din vikt, längd och ålder, vilket ger dig ett värde på hur många kalorier du ska äta på en dag för att hålla vikten/gå ner/gå upp. Blev tipsad om appen av min bästa kompis T i januari, och jag har använt den sen dess! Appen heter Shape Up och flera av er har säkert hört talas om den och självklart är den gratis!

Klicka på ikonen för att ladda ner.
 
 
Den har hjälpt mig hålla koll på mitt ungefärliga intag - förut hade jag absolut ingen aning om vad/hur mycket osv. jag stoppade i mig - men nu vet jag. Och att veta hur mycket en semla/snickers/brownie eller för den sakens skull grädde/ostar/nötter innehåller är ju himla bra att veta - man kan lura sig själv! Det gjorde jag med nötter! Trodde att det skulle vara nyttigare (visst ur näringssynpunkt nyttigare än t. ex chips, men inte speciellt mycket färre kalorier!).
 

Självklart ska man unna sig av och till, det är inte det jag menar, men bara någon gång ibland (jag kör "en gång i veckan regeln"). Egentligen är det ganska enkelt och back to basics, jag följer varken lågkolhydrat eller fettdieten, utan helt enkelt sunt tänkande! Jag äter av allt, men olika mycket. Och som jag sa tidigare - det finns inga genvägar. Det går inte att äta kakor varje dag, en chipspåse i veckan, hamburgare och pommes 2 ggr, en pizza och dricka 10 öl/vin/drinkar och 2 liter läsk (oavsett light eller vanlig), och tro att man inte ska gå upp i vikt. Tyvärr.

Så...hur tänker jag då? Hur har jag gjort?

I januari höll jag på att spy på soffliggaren (jag) och jag kände inte riktigt igen mig själv - var var Veronica som gillade att träna - som alltid ätit nyttigt och hållit sig i form? Nowhere to be found. Så jag bestämde mig. Nu fick det vara nog. (Jag hade kanske gått upp 4 kilo - ingen katastrof alls, men alla känner olika och för mig var det nog!)

Jag slutade med allt som heter:

Sötsaker - bullar, kakor, godis, desserter, läsk (light & vanlig) osv. (har egentligen aldrig varit en last - men för mig innebar det inga desserter efter middagarna). Jag undviker även sötade yoghurtar och andra saker med tillsatt socker i. Inte nog med att socker inte är bra för insulinet så speedar det upp åldringsprocessen i kroppen och därmed huden - not good! Så om ni lägger mycket pengar på cremer, behandlingar och annat - skippa sockret!

Snacks - Chips, ostbågar (min stora last! Och det som varit jobbigast att ta bort), saltade och rostade nötter, chilinötter, salta pinnar, popcorn - de enda nötterna jag äter är mandlar (som fungerar ypperligt i yoghurten på morgonen tillsammans med linfrön).

Fett - Pommes frites, pizza, hamburgare, kebabtallrik, bacon osv.

Extremt, men det är min kickstart, för att se resultat snabbare - och det är ju det vi vill eller hur? För annars tröttnar vi ju! ;)
Sen kommer jag naturligtvis att ta en och annan godis, en dessert ibland, en mindre skål ostbågar till en film, men inte tillbaka till de gamla vanorna.

Jag byter ut:

Grädde & creme fraiche (i all matlagning, såser, dipp etc.) mot matkvarg & turkisk yoghurt.
Smör mot Olivolja.
Vetemjöl mot havrekli & dinkel el. liknande.
Limpa mot Finn Crisp.
Ost mot skinka.
Vit pasta mot fullkornspasta.
Halvfabrikat mot bra råvaror från grunden.

Jag äter/dricker mer av:

Grönsaker som mättar - broccoli & blomkål är bra alternativ/tillägg till exempelvis potatis eller pasta. Broccoli verkar dessutom positivt på åldringsprocessen! 
Frukt/bär - gärna äpple, melon, kiwi, passionsfrukt, jordgubbar, clementiner, blåbär, hallon, superfrukter.
Ägg - en bra proteinkälla som håller dig mätt längre! Jag äter ca 2 om dagen. Visste ni förresten att 2 skivor ost innehåller lika många kalorier som ett kokt ägg! Vilket håller man sig mätt längst på tror ni? ;) Gör en fransk omelett (bara vatten tillsatt) på två ägg med fräscha grönsaker och du står dig i flera timmar!
Vatten - alltid vatten eller kolsyrat vatten till mat - inget annat.

Jag tänker:

- på om jag verkligen behöver en portion till, eller om jag äter för att det är så himla gott. Oftast blir svaret det sistnämnda.
- på att minska på alkoholintaget (för mig med mitt liv som det ser ut idag, är det omöjligt att helt tacka nej till ett glas vin eller två, men jag behöver inte ta 5-6 glas). Alkohol är verkligen en riktig bov - inte nog med att det innehåller mycket kalorier så stoppar det upp förbränningen, vilket gör att träningen inte får den effekt som den annars skulle ha, eller kanske ingen alls beroende på intaget. 
- men pratar vi ändå om partykväll, så håll dig till till vin eller Gin&Tonic/Vodka Ramlösa (för att skippa de extra kalorier som syrup eller läsk innehåller).
- är jag lika sugen på choklad imorgon - då tar jag en bit. Oftast är jag det inte. Mind games är bra ;)

Ändra små saker och du kommer se skillnad! :)


MEN ingen snygg kropp utan träning! Du kan bli smal av att äta rätt, men också slappare med dålig hållning och lägre förbränning på köpet.

Eftersom jag befinner mig på hotell hela veckorna (och nästan nya varje kväll eller åtminstone varje vecka) är ett gymkort värdelöst för mig. Jag var tvungen att hitta en träningsform som passade min vardag. Det var då jag började med appen NTC - Nike Training Club (också gratis!). 

Klicka på ikonen för att ladda ner. 




Oftast har hotellen ett träningsrum som jag går till, men annars kör jag på hotellrummet - precis så smidigt som jag vill ha det. Man väljer mellan 30 och 45-minuters pass, vilket är precis lagom - och jag lovar er - det är SUPERjobbigt! Man ser resultat snabbt - ge det 1-2 veckor med 3-4 pass i veckan och du kommer känna dig mer fit & slank!

I början körde jag på Beginner (nu efter 2 månader, kör jag på Intermediate) och jag väljer alltid programmet Get Lean (för det är ju slanka, fina muskler man vill ha, right?). Sedan väljer jag fritt mellan programmen och varierar mig från vecka till vecka. Två stycken 45-minuters och ett 30-minuters pass kör jag i veckan. Har jag tillgång till medicinboll eller hantlar kör jag med det - annars gör jag bara övningarna utan - de är fullt tillräckligt jobbiga ändå! ;)



I tillägg har jag en PT-timme i veckan, där vi springer stegrande intervaller på löpbandet, gärna med lutning i ca 20-25 minuter (sista intervallen ska vara så jobbig att du inte orkar springa en till). Ibland kör vi även roddintervaller (samma sak där). Sen kör vi styrka, varierat mage, ben och armar, i ett högt tempo. Ibland boxning, vilket ger ett helsikes flås! :)

Att ha en morot är alltid bra! Om du går ner si och så mycket, eller minskar midjemåttet med så och så mycket - unna dig något (helst inte något i matväg då...hehe), ett par nya skor  som du suktat efter länge, en fin väska, nytt smink, en ny topp eller vad som helst som ger dig motivation till att fortsätta! :) Sätt upp delmål, veckovis, månadsvis, kvartalsvis osv. Och VÄG dig inte för ofta! Fokusera på hur du känner dig istället.



Mitt mål är att ha en killermage och rumpa att addera till min nyinköpta Missoni-bikini i sommar och det ska jag banne mig klara! ;) Och när jag blir sliten i en övning, tänker jag "Beach 2012, beach 2012..." och kör vidare! Haha, sjukt, men det funkar faktiskt! :)


Om ni orkat läsa hela inlägget, och speciellt du Mari ;) ser ni att det inte finns några genvägar, bara hjälpmedel, och detta är mitt sätt! :) Finn något som passar er och som inte känns omöjligt att hålla i längden - det är ju en livsstil och inget jojobantningsprogram! Viktnedgången kommer ta tid, men så kommer det också vara lättare att hålla den!

Hoppas du fick lite inspiration till ditt egna upplägg! :)

Kram,

Veronica

Hard work pays off, and you won't get the butt you want by sitting on the one you have!





Kommentarer :

#1: Kristin

Superbra inlägg! Tycker du verkar ha sådana kloka och hälsosamma värderingar! Kramar

skriven
#2: karin

Riktigt riktigt bra inlägg! Supermycket pepp. Jag håller på att gå ner i vikt nu med Itrim. :)



Angående Nuxe, vad tycker du om guldoljan? Är den så bra som alla säger? :)

skriven
#3: Mari

Tack för det super bra inlägget!!

Exakt så som jag har börjat lägga upp det!

Tack tack tack ;D

Kram

skriven
#4: S

Riktigt bra inlägg, shit vilken inspo du är! Men den shape up, den är bara till Iphone? Inte till android?

skriven
#5: Maja

Grymt inspirerande inlägg! :-) Nu jäklar ska jag också satsa, beach 2012! ;-) Kram <3

skriven
#6: JETS

Jag började använda Shape Up för ett par veckor sedan och den är verkligen grym! Innan hade jag inte en aning om vad jag stoppade i mig. Men jag inser ju nu att det var alldeles för mycket skit, för ofta. Appen gör att man verkligen tänker till en extra gång om det är värt att ta den där godisbiten/kakan/extra portionen. Nu ska jag bara komma igång ordentligt med träningen. :) Kram

skriven
#7: johanna

haha jag kom in på detta inlägg för att jag googlade "missoni bikini" och nu har jag laddat ner båda apparna och känner mig superpeppad inför träningen! sjukt bra inlägg!

skriven
#8: AlisseKowalsky

-8 Kilo i en månad , detta är mitt resultat efter att ha använt thermacuts fat burner, En dag kom jag över video om dessa piller och beslutade att ge det ett försök , rasults är otroligt , de av er som har problem att gå ner i vikt måste du prova det , jag minns inte URL , men sök på google efter thermacuts fat burner

skriven

Kommentera inlägget här :